ویرایشگر VI

در بخش اول از این سری مقالات این مطب بیان شد که برای کار با برنامه pf به دو ابزار بیشتر نیاز ندارید. ابزار اول برنامه pfctl و ابزار دوم یک ویرایشگر متنی است که البته در راه اندازی و پیکربندی همه سرویس ها به آن نیاز دارید. در این بخش دو ویرایش vi و ee مورد بررسی قرار می گیرد. ویرایشگر vi در همه سیستم عامل ها به صورت پیش فرض نصب است، این برنامه به دلیل قدیمی بودن، رابط کاربری خوبی ندارد ولی کارآیی و گستردگی بالایی دارد که برای یک مدیر سیستم ابزار خوبی است و آموزش و استفاده از آن الزامی است. ویرایشگر ee به صورت پیش فرض در FreeBSD نصب است و رابط کاربری ساده تری دارد و این برنامه ویرایشگر متنی در OpenBSD از طریق بسته و پورت قابل نصب است.

download

برای شروع کار با ویرایشگر vi کافی است که در خط فرمان ابتدا فرمان vi و بعد نام فایل مورد نظر را تایپ کنید. دو حالت اتفاق می افتد اول اینکه یا فایل مورد نظر شما وجود دارد که در این صورت محتوای فایل برای شما نمایش داده می شود و دوم اینکه فایل مورد نظر وجود ندارد و تمام خطوط فایل برای شما به صورت ~ نمایش داده می شود و در انتهای صفحه برای شما مشخص می شود که این فایل جدید است و اگر شما آن را ذخیره کنید به نامی که در جلوی فرمان vi اشاره کرده اید ذخیره می شود.

در اولین قدم شما باید بدانید که vi در دو حالت edit mode و command mode کار می کند، برای ورود به حالت command از کلید :  استفاده کنید به محض تایپ در پایین صفحه برای شما علامت : ظاهر می شود که شما در مقابل آن می توانید فرمان های مختلف این برنامه را اجرا کنید. برای اولین قدم فرمان help را تایپ کنید تا لیست کمک به شما به صورت زیر نمایش داده شود:

To see the list of vi commands, enter “:viusage<CR>”To see the list of ex commands, enter “:exusage<CR>”

For an ex command usage statement enter “:exusage [cmd]<CR>”

For a vi key usage statement enter “:viusage [key]<CR>”

To exit, enter “:q!”

Press any key to continue [: to enter more ex commands]:

در این بخش برای شما نمایش داده است که برای خارج شدن از برنامه بعد از وارد شدن به محیط فرمان از دو کاراکتر q و ! استفاده کنید تا بدون ذخیره سازی تغییرات شما در فایل از محیط خارج شوید. یکی از فرمان هایی که در بخش به شما کمک خواهد کرد که تا بتوانید در میان حالت فرمان و ویرایش به راحتی تشخیص دهید استفاده از فرمان set verbose showmode است که در گوشه سمت چپ برای شما حالت ها را نمایش می دهد.

در حالت ویرایش شما می توانید با کلیدهای جهت نما حرکت کنید. در صفحه کلیدهای قدیمی کلیدهای مکان نما وجود نداشته و برای این امر از ۴ کلید h j k l  استفاده  می کردند.

  • برای وارد شدن به حالت ویرایش از کلید های i a O o  استفاده می کردند.
  • برای اضافه کردن متن بعد از مکان نمای صفحه نمایش  از کلید i استفاده کنید.
  • برای اضافه کردن متن قبل از مکان نمای صفحه نمایش از کلید a  استفاده کنید.
  • برای باز کردن یک خط جدید در بالای خط مکان نمای صفحه نمایش و اضافه کردن متن از کلید O استفاده کنید.
  • برای باز کردن یک خط جدید در زیر خط مکان نمای صفحه نمایش  و اضافه کردن متن از کلید o استفاده کنید.
  • برای کپی کردن خطی که شما برروی آن در متن قرار دارید کافی است که از کلید y دوبار پشت سر هم استفاده کنید یعنی yy.
  • برای کپی کردن خط کپی شده بعد از مکان نمایی صفحه نمایش از کلید p استفاده کنید.
  • برای خطی که برروی آن قرار دارد از کلید d دو بار استفاده کنید به صورت dd.
  • برای پاک کردن فقط یک کاراکتری که برروی ان قرار دارید از کلید x  استفاده کنید.

برای خارج شدن از فرمان vi چند حالت وجود دارد ( اعمال تغییرات در همان فایل، اعمال تغییرات در فایل جدید، خارج شدن از فایل در صورتی که تغییری در آن اعمال نکردید و در نهایت خارج شدن بدون ثبت تغییرات)

  • برای اعمال شدن تغییرات در همان فایلی که باز کردید کافی است در حالت فرمان از کلید w  استفاده کنید.
  • برای ایجاد کردن یک فایل جدید و ذخیره کردن همه تغییرات در آن بعد از w در بخش فرمان، نام فایل جدید را وارد کنید.
  • اگر شما در فایل تغییراتی اعمال نکرده باشید و قصد خارج شدن از برنامه را دارید کافی است از کلید q در محیط فرمان استفاده کنید .
  • اگر شما قصد دارید که همه تغییرات انجام شده توسط شما اعمال نشود از q! استقاده کنید.
  • به این نکته توجه کنید که بعد از هر کدام از این فرمان ها از کلید Enter استفاده کنید.

ویرایشگر متنی EE

در FreeBSD به صورت پیش فرض ویرایشگر متنی به نام ee وجود دارد که در زیر شما محیط این برنامه را مشاهده می کنید، کار کردن با آن بسیار ساده بوده و برای خروج از کلید esc  استفاده کنید تا منوی ثبت تغییرات برای شما نمایش داده شود و به راحتی می توانید در میان خطوط فایل مورد نظر خود حرکت کنید و ویرایش انجام دهید:

EEEditor

این برنامه در OpenBSD به صورت پیش فرض وجود ندارد و شما حتما باید آن را از طریق بسته یا پورت نصب کنید.