فکر خوبی است که برنامه‌های نوشته شده توسط توسعه‌دهندگان ایرانی و همین طور برنامه‌هایی که به هر طریق به زبان فارسی و جامعه ایرانی مربوط می شوند را برای FreeBSD و (همین طور برای بقیه سیستم‌عامل‌ها) پورت کنیم.

به این ترتیب می‌تونیم به دو هدف مهم برسیم:

  • استفاده از این سیستم‌ها برای کاربران ایرانی و فارسی زبان راحت‌تر شود.
  • از توسعه‌دهندگان ایرانی حمایت کنیم.

 

برنامه‌هایی که تا به حال پورت شدند

ساغر

ساغر یک برنامه شعر فارسی است و از پایگاه داده ganjoor.net استفاده می‌کند. پایگاه داده گنجور در حال حاضر بسیار کامل است و اشعار بیشتر شعرای فارسی زبان را در بر می گیرد. این برنامه در حال حاضر پورت شده و در مسیر misc/saaghar قرار داره.

فونت‌های فارسی

لازم به توضیح نیست که وجود فونت های فارسی چقدر مهم می باشد. خوشبختانه تعدادی فونت فارسی از مدت‌ها پیش برای FreeBSD پورت شده و در درخت پورت ها در مسیر x11-fonts/farsifonts در دسترس است. این پورت، بیشتر فونت‌های رایج را دربرمی‌گیرد.

فرهنگ لغت

یکی از مهمترین برنامه‌ها برای یک کاربر فارسی زبان فرهنگ لغت هست که فرهنگ لغت های خوبی در درخت پورت ها وجود دارد و تنها کاری که ما باید بکنیم این است که یک پایگاه داده برای آن درست کنیم. پایگاه داده آریان پور یکی از کامل‌ترین پایگاه داده‌های موجود است که در حال حاضر در درخت پورت ها وجود دارد و در مسیر textproc/stardict-dict-fa_IR در دسترس می باشد. این پایگاه داده با برنامه stardict نسخه دو و سه سازگار است.

برنامه‌های خواسته شده

تقویم فارسی

دو پیاده‌سازی مختلف به نام‌های jcal و starcal وجود دارد. متأسفانه برنامه starcal قابلیت‌هایی دارد که باعث شده پورت کردن آن برای یک سیستم‌عاملی غیر از لینوکس سخت باشد.

پیش‌نیاز‌ها

  • اطلاعات خوب از زبان python
  • آشنایی خوب با سیستم پورت ها

اگر برنامه‌ای سراغ دارید که در لیست نیست، لطفاً آن را با ما در میان بگذارید.