اکثر شبکه‌های بی‌سیم بر اساس استاندادهای ‎IEEE® ۸۰۲٫۱۱‎ هستند. شبکه‌های ۸۰۲٫۱۱ به دو طریق سازماندهی می‌شوند. در حالت اول که infrastructure mode نامیده می‌شود، یک ایستگاه به عنوان نماینده تمام ایستگاه‌های دیگر عمل می‌کند. این شبکه‌ها با نام BSS هم شناخته می‌شوند و به این ایستگاه مرکزی که نمایندگی دیگر ایستگاه‌ها را بر عهده دارد، Access Point می‌گویند. در یک شبکه BSS تمامی ارتباطات از طریق Access Point صورت می‌گیرد. مثلاً وقتی که یک ایستگاه می‌خواهد با ایستگاه دیگری ارتباط برقرار کند، پیام‌ها ابتدا باید برای Access point ارسال شوند تا Access point آن‌ها را برای ایستگاه مقصد ارسال کند. در حقیقت AP نقش واسط بین ایستگاه‌های دیگر را ایفا می‌کند و تمام ارتباطات به کمک AP برقرار می‌شوند.

یک نوع شبکه بی‌سیم دیگر هم وجود دارد که با نام IBSS شناخته می‌شود. در این نوع، هیچ Access point وجود نداشته و تمام ایستگاه‌ها به صورت مستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. این نوع شبکه‌ها با نام ad-hoc هم شناخته می‌شوند.

برای استفاده از شبکه‌های بی‌سیم در FreeBSD، شما به یک کارت شبکه بی‌سیم احتیاج دارید. سپس باید پشتیبانی از این کارت شبکه را در هسته FreeBSD فعال کنید. کافی است ماژول‌های مورد نیاز را درهسته بارگذاری کرده و سپس به پیکربندی نرم‌افزارهای خود بپردازید.

اولین چیزی که شما احتیاج دارید، یک کارت شبکه بی‌سیم است. امروزه کارت‌های شبکه Atheros بسیار رایج هستند. این دستگاه‌ها توسط درایور ath پشتیبانی می‌شوند. برای فعال کردن این درایور کافی است خط زیر را به فایل /boot/load.conf اضافه کنید:

if_ath_load="YES"

اگر کارت شبکه شما Atheros نیست، باید درایور مناسب دیگری را برای آن انتخاب کنید. به عنوان مثال برای کارتهای Intersil Prism می‌توان از wi استفاده کرد:

if_wi_load="YES"

بعد از اضافه کردن خطوط بالا باید رایانه خود را restart کنید. البته می‌توانید با استفاده از kldload هم این ماژول‌ها را در هسته بارگذاری کنید.

شبکه‌های BSS از دیگر انواع شبکه‌های بی‌سیم متداول‌تر هستند. در این شبکه‌ها تعدادی Access point وجود دارد که این APها به یک شبکه غیر بی‌سیم هم متصل هستند. هر شبکه بی‌سیم یک نام مخصوص به خود دارد که این نام SSID نامیده می‌شود. در شبکه‌های بی‌سیم تمام کلاینت ها به AP ها متصل شده و با هم ارتباط برقرار می‌کنند.

بعد از اینکه درایور کارت شبکه خود را در FreeBSD فعال کردید، باید شبکه‌های بی‌سیمی که در نزدیکی شما قرار دارند را پیدا کرده و به آن‌ها متصل شوید. با استفاده از دستور ifconfig می‌توانید به جستجو برای پیدا کردن این شبکه‌ها بپردازید. تنها کاربر root مجاز به انجام این کار است.

# ifconfig wlan0 create wlandev ath0
# ifconfig wlan0 up scan
SSID/MESH ID    BSSID              CHAN RATE   S:N     INT CAPS
dlinkap         00:13:46:49:41:76   11   54M -90:96   100 EPS  WPA WME
freebsdap       00:11:95:c3:0d:ac    1   54M -83:96   100 EPS  WPA
نکته:
قبل از انجام این کار، باید کارت شبکه خود را در حالت up قرار دهید.

خط اول یک کارت شبکه مجازی به نام wlan0 ایجاد می‌کند.

در خروجی دستور بالا علاوه بر نام شبکه (همان SSID)، چیزی به نام BSSID هم دیده می‌شود. به Mac Address یا همان آدرس سخت‌افزاری Access point شما BSSID می‌گویند.

حالا بعد از کشف کردن شبکه‌های بی‌سیم، باید به Access point متصل شده و یک آدرس IP از آن دریافت کرد.

اگر در شبکه شما یک DHCP Server قرار دارد، با افزودن خطوط زیر به فایل /etc/rc.conf، سیستم در هنگام بوت شدن به صورت خودکار یک آدرس IP از DHCP Server دریافت خواهد کرد:

wlans_ath0="wlan0"
ifconfig_wlan0="DHCP"

اگر چندین AP وجود دارد و هر کدام SSID منحصر به فردی دارند و شما می‌خواهید به یک AP خاص متصل شوید، می توانید به صورت زیر عمل کنید:

wlans_ath0="wlan0"
ifconfig_wlan0="ssid your_ssid_here DHCP"

در محیط‌هایی که چندین AP یا SSID یکسان وجود دارد، لازم است تا یک دستگاه خاص را انتخاب کنید که این کار از طریق BSSID آن دستگاه انجام می‌شود:

wlans_ath0="wlan0"
ifconfig_wlan0="ssid your_ssid_here bssid xx:xx:xx:xx:xx:xx DHCP"

اما اگر در شبکه شما DHCP Server وجود ندارد، می‌توانید به صورت دستی یک آدرس IP به کارت شبکه خود اختصاص دهید:

wlans_ath0="wlan0"
ifconfig_wlan0="inet 192.168.1.100 netmask 255.255.255.0 ssid your_ssid_here"

در پایان برای اعمال تنظیمات یا کامپیوتر خود را restart کرده و یا دستور زیر را اجرا کنید:

# service netif start