مراحل راه اندازی در OpenBSD

در مراحل راه اندازی همه سیستم ها ابتدا از Bios  شروع می کنند، برنامه Bios  در ابتدا دستکاه اصلی متصل شده به سیستم را چک می کند، مقدار Ram را چک کرده و CPU را در بعضی از بخش ها راه اندازی می کند، بعد از این مرحله Bios به سراغ Boot Loader می رود.
برنامه Boot Loader، برنامه کوچکی است که باعث راه اندازی Kernel  می شود.
در مرحله بعد هسته یا همان kernel همه دستگاه های متصل شده به سیستم را چک می کند و راه اندازهای آنها را تشخیص می دهد. در مرحله بعدی برنامه init راه اندازی می شودکه باعث راه اندازی برنامه های مورد نیاز کاربر، تنظیمات شبکه و سایر سرویس های مورد نیاز سیستم را راه اندازی می کند.
در بخش بعدی با جزییات بیشتری درباره این موارد صحبت خواهیم کرد.

 بخش Boot Loader

بعد از راه اندازی Bios شما وارد برنامه Boot Loader  می شوید این بخش را  در ادامه مشاهده می کنید:

OpenBSD/amd64 BOOT 3.18
boot>

هدف اصلی این برنامه پیدا کردن هسته است و هسته را در حافظه ram بارگذاری کند. در این بخش شما برای مشاهده کردن فرمان هایی که می توانید استفاده کنید از فرمان Help به صورت زیر استفاده کنید تا فرمانها را مشاهد کنید:

boot> help
commands: # boot echo env help ls machine reboot set stty time
machine: boot diskinfo memory

به صورت پیش فرض بعد از گذشت ۵ ثانیه هسته پیش فرض به صورت خودکار راه اندازی می شود، برای متوقف کردن این بخش کلید space را فشار دهید.
شما می توانید با استفاده از فرمان set timeout مقدار ۵ ثانیه را افزایش دهید به صورت زیر:

boot> set timeout 10

اگر در بخش راه اندازی شما از کلید space  استفاده کرده باشید برای راه اندازی سیستم خود حتما باید از فرمان boot به صورت زیر استفاده کنید:

> boot

حالت single user mode

بعد از راه اندازی مرحله Boot Loader و بعد از راه اندازی شدن هسته به صورت کامل سیستم در حالت خاصی می تواند به نام single user mode  قرار گیرد. در این حالت به کاربر یک خط فرمان داده می شود تا بتواند فرمان خاص این محیط را راه اندازی کند. در این حالت هسته سیستم عامل همه سخت افزار های موجود را شناسایی کرده و برنامه init را راه اندازی کرده.

در این حال فایل سیستم ها ی موجود برروی دیسک سخت شما mount نمی شود فقط شاخه root در حالت فقط خواندن mount  می شود.
در این حالت سرویس شبکه سیستم شما راه اندازی نمی شود، بخش های امنیتی موجود در هسته بارگذاری نمی شود و همه سظوح دسترسی غیرفعال هستند.
****این بخش برای بازیابی رمزعبور کاربر root بسیار محیط خوبی است. ****

برای وارد شدن به این بخش کافیست که در برنامه Boot Loader در بخش خط فرمان از فرمان boot  با سویچ s استفاده کنید به صورت زیر:

boot> boot -s

 بارگذاری پارتیشن ها در Single User Mode

در حالت single user mode شما می توانید همه بخش های سیستم خود را مدیریت کنید و اگر فایلی را به اشباه ویرایش کرده اید که باعث عدم راه اندازی سیستم شما شود را به حالت قبلی خود ویرایش کنید.
به این نکته توجه کنید که اگر سیستم شما به یکباره خاموش شده باشد فایل سیستم شما به صورت کامل خاموش نشده است و باید از فرمان fsck  به صورت زیر استفاده کنید تا بعد بتوانید فایل سیستم ها را ذر حالت خواندن و نوشتن mount کنید، این فرمان به صورت زیر است:

# fsck -p
/dev/sd0a (e4bf0318329fe596.a): file system is clean; not checking

بعد از به پایان رسیدن موفقیت آمیز این فرمان شما فرمان mount را به صورت زیر اجرا کنید تا همه پارتیشن های موجود در هارد شما در حالت خواندن و نوشتن mount شود:

# mount -a

در حالت single user mode سرویس شبکه سیستم شما فعال نیست برای راه اندازی کردن سرویس شبکه خود ابتدا مراحل قبل را اجرا کنید و بعد فرمان /etc/netstart را به صورت زیر اجرا کنید:

# sh /etc/netstart

اگر ایراد سیستم شما در راه اندازی تنطیمات اشتباه شبکه شما باشد می توانید این فرمان را راه اندازی کنید تا بخش شبکه شما بدون ایراد راه اندازی شود .