در این بخش قصد دارم که شما رو با تاریخچه نام ها  و لوگوهای موجود در سه سیستم عامل معروف خانواده BSD به نام های FreeBSD،NetBSD و OpenBSD آشنا کنم.

 

فهرست مطالب:

  1. آشنایی با تاریخچه نماد FreeBSD
  2. آشنایی با تاریخچه نماد OpenBSD
  3. آشنایی با تاریخچه نماد NetBSD
  4. معرفی سایر نمادهای موجود در این زمینه

 

منابع:

 

 


 

۱آشنایی با تاریخچه نماد FreeBSD:

نام «FreeBSD» در تاریخ ۱۹ ژوئن سال ۱۹۹۳ توسط دیوید گرینمن پیشنهاد و توسط دیگر توسعه‌دهندگان پذیرفته و به عنوان نام پروژه انتخاب شد. نام‌های پیشنهادی دیگر BSDFree86 و Free86BSD بودند.

نشان اولیه FreeBSD، یک غول بود که Beastie نامیده می‌شود. این لوگو اولین بار در سال ۱۹۷۶ بر روی تی‌شرت‌هایی که توسط آزمایشگاه های بل به فروش می‌رسید، مورد استفاده قرار گرفت.

۰۱

نسخه اولیه این نشان توسط فیل فوگلیو طراحی شد. نسخه‌های محبوب‌تر این نشان در ابتدا در سال ۱۹۸۴ توسط جان لستر، کارگردان انیمیشن طراحی شد.  بعدها چندین نسخه از این نشان مخصوص سیستم‌عامل FreeBSD توسط Tatsumi Hosokawa طراحی شد. FreeBSD از ابتدای پیدایش تا مدت‌ها از این نشان (که نشان عمومی سیستم‌عامل BSD یونیکس است) استفاده می‌کرد.

حق تکثیر این نشان در اختیار مارشال کیرک مک کیوسیک قرار دارد. با این حال، به خاطر مشکلاتی که این نشان داشت، از جمله اینکه این نشان مختص FreeBSD نبود و دیگر سیستم‌عامل‌ها نظیر NetBSD هم از آن استفاده می‌کردند و همچنین به خاطر سوءبرداشت‌های مذهبی و فرهنگی که از این نشان می‌شد، پروژه FreeBSD مسابقه‌ای برای طراحی یک نشان جدید برگزار کرد و مبلغ ۵۰۰ دلار برای کسی که بهترین نشان را طراحی کند در نظر گرفت. در نهایت آنتون کی. گورال برنده شد.

۰۲


۲آشنایی با تاریخچه نماد OpenBSD:

نام OpenBSD اشاره به این نکته دارد که کدهای منبع OpenBSD را می‌توان به آسانی از طریق اینترنت (یا به روش‌های دیگر) دریافت کرد. همچنین این نام اشاره به تعداد زیاد ساختارهای  سخت‌افزاری دارد که این سیستم‌عامل از آنها پشتیبانی می‌کند و برروی آنها نصب می شود.

پروژه OpenBSD در ابتدا از Beastie به عنوان نشان خود استفاده می‌کرد. در نسخه‌ای از این نشان که توسط پروژه OpenBSD استفاده می‌شد، یک هاله در بالای سر این Beastie دیده می‌شد. این نشان توسط اریک گرین طراحی شده بود.

۰۳

رات از گرین خواسته بود که نشان را برای نسخه‌های ۲٬۳ و ۲٬۴ OpenBSD طراحی کند. ابتدا قرار بود که یک Beastie کامل (متشکل از بدن و سر) در نشان استفاده شود، اما کار بر روی نشان طول کشید و گرین تنها توانست بخش سر را برای نسخه ۲٬۳ طراحی کند. اما برای نسخه ۲٬۴، هم بخش دُم و هم بخش نیزه را کامل کرد.

بعد از آن پروژه، OpenBSD تصمیم به طراحی‌ یک نشان جدید گرفت. این نشان جدید، پافی نام گرفت که یک بادکنک ماهی است. ایده این نشان، از الگوریتم BCrypt آمده است، که خود گونه‌ای از الگوریتم بلوفیش محسوب می‌شود و توسط دو تن از توسعه‌دهندگان OpenBSD به نام‌های نیلز پرووس و دیوید مازیرس ابداع شده است.

از نسخه ۳٬۰ به بعد این سیستم عامل، یک ترانه به همراه هر نسخه عرضه می‌شود. موضوع این ترانه‌ها، معمولاً ماجراها و اتفاقاتی است که در طول توسعه آن نسخه برای توسعه‌دهندگان OpenBSD پیش‌آمده است که عمدتاً شامل مشکلاتی می‌شود که شرکت‌ها برای توسعه‌دهندگان OpenBSD بوجود آورده‌اند. در ادامه لوگوی معروف این سیستم عامل را مشاهده می کنید.

۰۴


 

۳آشنایی با تاریخچه نماد NetBSD:

نام NetBSD از تلفیق Net و BSD گرفته شده است. Net به این خاطر که مشارکت‌کنندگان و توسعه‌دهندگان پروژه نت‌بی‌اس‌دی، از کانال‌های ارتباطی مبتنی بر اینترنت برای ارتباط با هم استفاده می‌کنند و بسیاری از آنها هرگز یکدیگر را به صورت رودررو ملاقات نکرده‌اند و BSD هم به این علت که نت‌بی‌اس‌دی از سیستم‌عامل‌های ۳۸۶BSD و ۴٫۴BSD مشتق شده است.

لوگوی قدیمی پروژه NetBSD، تعدادی غول BSD را به تصویر می‌کشید که بر روی تکه‌های قراضه لوازم رایانه‌ای ایستاده بودند و در حال برافراشتن پرچمی بودند که بر روی آن نشان NetBSD حک شده بود و به نیزه سه شاخه غول BSD شباهت داشت. این نشان در سال ۱۹۹۴ توسط شان مولر طراحی شده بود.  این طرح در شکل زیر نمایش داده شده است.

NetBSD-old

بعدها پروژه NetBSD در صدد جایگزین کردن این نشان برآمد و مسابقه‌ای را برای طراحی یک نشان جدید تدارک دید و مبلغ ۱۰۰ دلار آمریکا را هم برای برنده آن در نظر گرفت؛ چرا که آنها معتقد بودند نشان فعلی، بیش از حد پیچیده بود، طراحی مجدد آن سخت و از نظر فرهنگی و دینی مشکل‌ساز بود. در ۳۰ اکتبر ۲۰۰۴، نشان جدید را از میان ۴۰۰ نشان که توسط ۲۳۸ هنرمند طراحی شده بودند، انتخاب کردند. برنده مسابقه، گرنت بیستنام داشت که نشان جدید را با الهام‌گیری از نشان قدیمی طراحی کرده بود.

این نشان را در شکل زیر مشاهده می کنید.

 ۰۶

 


۴معرفی سایر نمادهای موجود در این زمینه

بعدها باز هم به سیستم عامل های مشتق شده از خانواده BSD اضافه شد که می توان به پروژه های موفقی مثل PCBSD که در زمینه گرافیکی فعال است و پروژه Dragon Fly BSD  اشاره کرد که در بخش زیرین با نماد این دو سیستم عامل هم آشنا می شوید.

۰۷۳

۰۸


محمد عابدینی