شاید کاربران مبتدی دوست داشته باشند ابتدا FreeBSD را به صورت مجازی نصب کرده و قابلیت های آن را امتحان کنند و اگر همه چیز مطابق میل آنها بود، آنگاه اقدام به نصب واقعی FreeBSD نمایند.

نصب در Mac OS X:
برنامه ”’Parallels Desktop”’ یک برنامه مجازی‌ساز برای رایانه‌های Apple Mac OS X (بر اساس پردازنده‌های Intel) است که به صورت تجاری عرضه می‌شود. این برنامه به طور کامل از FreeBSD پشتیبانی می‌کند.

اولین قدم برای نصب FreeBSD بر روی Mac OS X/Parallels، ایجاد یک ماشین مجازی جدید است. وقتی که از شما خواسته شد تا نوع سیستم‌عامل مورد نظر را انتخاب کنید، گزینه FreeBSD را برگزینید.

Parallels-freebsd1

در مرحله بعد، باید میزان حافظه RAM را برای ماشین مجازی خود انتخاب کنید. بسته به کاری که قرار است انجام دهید، این حافظه ممکن است کم یا زیاد باشد. FreeBSD با داشتن ۵۱۲ مگابایت RAM به خوبی تحت ”’Parallels”’ کار می‌کند و این میزان RAM برای بیشتر کاربران کافی است.

Parallels-freebsd2

ماشین مجازی شما احتیاج به یک هارددیسک مجازی هم دارد. در این مرحله شما سه انتخاب دارید.

  • یک هارددیسک جدید ایجاد کنید.
  • از هارددیسکی که قبلا ایجاد کرده‌اید استفاده کنید.
  • اصلا هیچ هارددیسکی برای ماشین مجازی خود در نظر نگیرید.

برای نصب FreeBSD یکی از گزینه‌های اول و دوم را انتخاب کنید.

Parallels-freebsd3

در مرحله بعد باید ظرفیت هارد دیسک خود را مشخص کنید. برای نصب FreeBSD حداقل ۴ گیگابایت فضا احتیاج دارید. مانند شکل زیر آن را بر حسب مگابایت مشخص کنید.

Parallels-freebsd4

در مرحله بعد باید جایی را برای ذخیره کردن این هارددیسک مجازی مشخص کنید.

Parallels-freebsd5

در مرحله بعد باید نوع شبکه را مشخص کنید.

Parallels-freebsd6

در این مرحله باید یکی از کارت شبکه های واقعی سیستم خود را انتخاب کرده تا به ماشین مجازی متصل شود.

Parallels-freebsd7

در مرحله بعد نامی را برای ماشین مجازی خود انتخاب کرده و محل فایل پیکربندی آن را مشخص کنید.

Parallels-freebsd8

ساخت ماشین مجازی به پایان رسید. بر روی دکمه Finish کلیک کنید.

Parallels-freebsd9

بعد از اینکه ماشین مجازی ایجاد شد، باید FreeBSD را در آن نصب کنید. دیسک نصب FreeBSD را از سایت رسمی آن دانلود کنید. بعد از انجام این کار با کلیک بر روی آیکون CDROM آن را به ماشین مجازی خود معرفی کنید.

Parallels-freebsd11

بعد از معرفی دیسک نصبِ FreeBSD به ماشین مجازی، بر روی آیکون Reboot کلیک کرده تا ماشین مجازی راه‌اندازی مجدد شود. بنابراین به صورت خودکار از روی CDROM بوت خواهد شد.

Parallels-freebsd10

سپس عملیات نصب را آغاز کنید.

Parallels-freebsd12

بعد از اتمام نصب و راه‌اندازی مجدد رایانه، وارد محیط FreeBSD خواهید شد.

Parallels-freebsd13

پیکربندی FreeBSD بر روی Mac OS X/Parallels:

بعد از اینکه FreeBSD را با موفقیت بر روی Mac OS X/Parallels نصب کردید، بهتر است تنظیماتی را انجام داده تا کارآیی بهتری را از ماشین مجازی خود بگیرید.

یکی از مهمترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید، کم کردن مقدار kern.hz جهت کاهش مصرف CPU است. این خط را به فایل /boot/loader.conf اضافه کنید:

kern.hz=100

قبل از اضافه کردن این خط، FreeBSD در هنگام بیکاری حدود ۱۵% از CPU را مصرف می‌کند. اما با اضافه کردن این خط، این مقدار به حدود ۵% کاهش می‌یابد.

همچنین می‌توانید هسته جدیدی کامپایل کرده و در آن تمامی درایورهای SCSI,USB,FireWire را غیرفعال کنید. ”’Parallels”’ یک کارت شبکه مجازی که از درایور ed استفاده می‌کند به ماشین مجازی اضافه خواهد کرد. بنابراین شما می‌توانید درایورهای تمام انواع کارتهای شبکه بجز ed و miibus را غیرفعال کنید.

نصب FreeBSD بر روی Windows:
نرم‌افزار Virtual PC نرم‌افزاری است که توسط شرکت Microsoft توسعه داده می‌شود و به صورت رایگان قابل دانلود است. بعد از نصب Virtual PC بر روی ویندوز، باید یک ماشین مجازی ایجاد کرده و سیستم‌عامل مهمان را بر روی آن نصب کنیم.

در پنجره زیر گزینه Create a virtual machine را انتخاب کنید.

Virtualpc-freebsd1

سپس نامی را برای ماشین مجازی خود انتخاب کنید.

Virtualpc-freebsd2

در مرحله بعد باید نوع سیستم‌عامل خود را انتخاب کنید. از آنجا که FreeBSD در لیست وجود ندارد، گزینه Other را انتخاب کنید.

Virtualpc-freebsd3

در مرحله بعد باید میزان RAM را برای ماشین مجازی مشخص کنید. مقدار ۵۱۲ مگابایت برای بیشتر کاربردها کافی است.

Virtualpc-freebsd4

در مرحله بعد باید یک هارددیسک مجازی برای سیستم خود ایجاد کنید.

Virtualpc-freebsd5

ساخت ماشین مجازی به اتمام رسیده؛ بر روی دکمه Finish کلیک کنید.

Virtualpc-freebsd6

خب ماشین مجازی خود را انتخاب کرده و بر روی دکمه Settings کلیک کنید.

Virtualpc-freebsd7

در قسمت Networking نوع شبکه را به صورت NAT تنظیم کنید.

Virtualpc-freebsd8

حال باید FreeBSD را نصب کنید. ابتدا دیسک نصب را از سایت رسمی FreeBSD دانلود کنید. سپس ماشین مجازی خود را اجرا کرده و بر روی منوی CD کلیک کنید. حالا با انتخاب گزینه Capture ISO Image دیسک نصب را به ماشین مجازی معرفی کنید.

Virtualpc-freebsd10

با کلیک بر روی Reset ماشین مجازی خود را راه‌اندازی مجدد کنید. بدین ترتیب ماشین مجازی از روی CDROM بوت خواهد شد و شما وارد مراحل نصب می‌شوید.Virtualpc-freebsd11 Virtualpc-freebsd12

بعد از اتمام نصب و راه‌اندازی مجدد رایانه، وارد محیط FreeBSD خواهید شد.

Virtualpc-freebsd13

پیکربندی FreeBSD بر روی Virtual PC:

بعد از اینکه FreeBSD را با موفقیت بر روی Virtual PC نصب کردید، بهتر است تنظیماتی را انجام داده تا کارآیی بهتری را از ماشین مجازی خود بگیرید.

یکی از مهمترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید، کم کردن مقدار kern.hz جهت کاهش مصرف CPU است. این خط را به فایل /boot/loader.conf اضافه کنید:

kern.hz=100

قبل از اضافه کردن این خط، FreeBSD در هنگام بیکاری حدود ۴۰% از CPU را مصرف می‌کند. اما با اضافه کردن این خط، این مقدار به حدود ۳% کاهش می‌یابد.

همچنین می‌توانید هسته جدیدی کامپایل کرده و تمام درایورهای SCSI,USB,FireWire را در آن غیرفعال کنید. ”’Virtual PC”’ یک کارت شبکه مجازی که از درایور de استفاده می‌کند به ماشین مجازی اضافه خواهد کرد. بنابراین شما می‌توانید درایورهای تمام انواع کارت های شبکه بجز de و miibus را غیرفعال کنید.