مقدمه
برای انجام این کار باید در ابتدا وارد حالت single user mode شوید و پارتیشن های / و USR/ را mount کنید و بعد از فرمان (passwd(1 برای تغییر رمز عبور کاربر root استفاده کنید. بعد از انجام این مراحل می توانید با استفاده از کاربر root و رمز عبور جدید وارد سیستم شوید. در ادامه این اعمال را با جزییات مشاهده می کنید.

وارد شدن در حالت single user mode:
وارد شدن به این وضعیت به نوع ساختار سیستم شما بستگی دارد، برای ساختارهای amd64 و i386 برنامه boot که وظیفه راه اندازی سیستم را دارد، حالت راه اندازی را برای چند ثانیه نگه می دارد و این وضعیت به شما این امکان را می دهد که پارامترهای مختلفی با استفاده از فرمان ها و برنامه های مختلف به هسته یا همان kernel ارسال کیند تا در رفتار خود تغییراتی ایجاد کند. این بخش در زیر نمایش داده شده:

probing: pc0 com0 com1 apm mem[636k 190M a20=on]
disk: fd0 hd0+
>> OpenBSD/i386 BOOT 3.17
boot>

برای وارد شدن به حالت single user mode باید از فرمان boot با سویچ s- استفاده کنید این فرمان و روش اجرا کردن آن در زیر نمایش داده شده، این امر باعث می شود که شما وارد این حالت single user mode شوید:

boot> boot -s

mount کردن پارتیشن ها:
هر دو پارتیشن های / و USR/ باید در حالت خواندن و نوشتن mount شوند. برای انجام این کار باید فرمان های زیر را در خط فرمان اجرا کنید:

# fsck -p / && mount -uw /
# fsck -p /usr && mount /usr

حال بعد از اجرای این فرمان ها دو پارتیشن مورد نظر در حالت خواندن و نوشتن به اصطلاح mount شده اند.

راه اندازی کردن فرمان passwd:
در مرحله بعد شما با دسترسی کاربر ریشه وارد سیستم شده اید و می توانید با استفاده از فرمان passwd کدعبور کاربر root را تغییر دهید. برای انجام این کار کافی است که این فرمان را اجرا کرده و دوبار پشت سر هم کد عبور جدید را وارد کنید تا کد عبور به کد جدید تغییر یابد.

وارد شدن به حالت multiuser mode:
حالت multiuser mode بعد از حالت single user mode در مراحل راه اندازی سیستم قرار دارد و در این حالت شما می توانید به صورت نرمال به سیستم وارد شوید. در این حالت همه سرویس های سیستم راه اندازی شده و سیستم به صورت نرمال راه اندازی و قابل استفاده است. برای وارد شدن به بخش multiuser mode از حالت single user mode کافی است که از کلیدهای Ctrl+D استفاده کنید تا مراحل راه اندازی سیستم از سر گرفته شود. یک راه دیگر این است که شما از فرمان reboot استفاده کنید تا سیستم از ابتدا راه اندازی شود. حال شما می توانید با کاربر root و کد عبور جدید وارد سیستم شوید.

رده: مدیریت سیستم ها
رده: OpenBSD