معرفی سیستم عامل های بی اس دی(BSD)

بی‌ اس‌ دی به انگلیسی( BSD: Berkeley Software Distribution)  و به فارسی (توزیع نرم‌افزاری برکلی) یکی از مشتقات سیستم‌عامل یونیکس بود که در طی سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۵ در دانشگاه کالیفرنیا برکلی توسط گروه تحقیقاتی سیستم‌های کامپیوتری توسعه داده و منتشر می‌شد . امروزه واژه بی‌ اس‌ دی برای اشاره به خانواده‌ای از سیستم‌عامل‌های شبه‌یونیکس استفاده می‌شود که همگی از نوادگان همان بی‌اس‌دی یونیکس هستند.
گفتنی است  BSD تنها یک سیستم عامل نیست بلکه نرم‌افزاری است که از چند فرهنگ دانشگاهی مانند متن‌باز، نرم‌افزار رایگان و امن برخاسته است و برعکس لینوکس که به فردی ویژه تعلق دارد BSD به هیچ کس تعلق ندارد و متعلق به یک گروه است . در سال ۱۹۹۲ متن برنامه‌های BSD ازمتن‌های AT&T جدا شدند و BSDLight انتشار یافت .هم اکنون از نسخه های امروزی BSD می‌توان نمونه‌های زیر را نام برد:
OpenBSD,NetBSD , Mac OS X, DragonFly BSD, GhostBSD, FreeBSD, …

از برجسته‌ترین سیستم‌عامل‌هایی که از بی‌ اس‌ دی سرچشمه گرفته‌اند و هم اکنون هم در حال استفاده شدن هستند عبارتند از فری‌ بی‌ اس‌ دی، نت‌ بی‌ اس‌ دی و اوپن‌بی‌اس‌دی.

FreeBSD:

فری‌بی‌اس‌دی: در گسترش FreeBSD تاکید بر کارایی خوب ،کاربرپسندی و استفاده آسان است   و پرکاربردترین یونیکس است و برای نمونه هم اکنون بیش از دو میلیون سرور در دنیا از این سیستم عامل استفاده می کنند. که برای نمونه می توان Yahoo, TaraSolution و Apache را نام برد.شعار این سیستم عامل پایداری می باشد.

NetBSD:

نت بی اس دی: یک سیستم عامل قابل حمل وپرتابل است که بیش از ۵۷ پلتفرم را پشتیبانی میکند . شعار این سیستم عامل قابلیت نصب نت بی اس دی بر روی تُستر نان می باشد.این سیتسم عامل منظم ترین ساختار توسعه کدنویسی را در میان تمام سیستمهای نرم افزاری متن باز دارد . تیمی منسجم و بسیار فنی . از قابلیتهای مهم اراِئه شده توسط تیم توسعه آن می توان به مدیریت کننده بسته PKGSRC اشاره نمود که یکی از بهترینها در نوع خود می باشد .

OpenBSD:

اپن بی‌اس‌دی  بر اساس NetBSD ساخته شد و اعضای توسعه دهنده آن در واقع از موسسان تیم نت بی اس دی بودند که بر مبنای یک اختلاف نظر از این تیم جدا شده و اوپن بی اس دی (OpenBSD) را توسعه دادند  . کسانی که اپن بی‌ اس‌ دی (OpenBSD) گسترش دادند به دنبال یک سیستم عامل با امنیت بالا و متمرکز بر قابلیتهای امنیتی همچون رمز نگاری بودند. هم اکنون اپن بی‌ اس‌ دی(OpenBSD) امن‌ترین یونیکس برای کاربری همگانی است.این سیستم عامل از زمان ارائه تا کنون رکورد دار ثبت تنها دو حفره امنیتی بصورت پیش فرض پس از نصب می باشد که این در میان سیستم عاملها بی رقیب می باشد . الته یکی از این حفرهها مربوط به سرویس ssh1  بود. از نکات مهم تیم توسعه این سیستم عامل ارائه افتخارات و قابلیتهای بزرگی به دنیای حرفه ای فناوری اطلاعات می باشد که از ان جمله می توان به توسعه سرویس OpenSSH , OpenSMTPD ,OpenNTPD و دیواره آتش PF را نام برد .

Dragonfly BSD:

این سیستم عامل بر اساس فری بی اس دی نسخه ۴.۹ توسعه یافته و تمرکز بر توزیع پذیری و مجازی سازی دارد. از ویژگی های قابل توجه آن می توان به ارائه فایل سیستم هامر (Hammer) اشاره کرد که از قابلیتهای ویژه ای در دنیای فایل سیستم ها برخوردار است.

GhostBSD:

یک سیستم عامل دسکتاپ رایگان بر پایه فری بی اس دی(Free BSD) می باشد که از رابط کاربری گرافیکی زیبا استفاده میکند. کاربرانی که علاقه مند به استفاده از اعضای خانواده بی اس دی را بعنوان سیستم عامل بر روی ایستگاههای کاری خود دارند می توانند به راحتی از این سیستم عامل استفاده نمایند و از امکانات خوب و زیبایی آن لذت ببرند.

مک اُ اس ده (Mac OS X)

سیستم عامل بازرگانی است که بر پایه بی‌ اس‌ دی ساخته شده است. (مک اُ اس ده (Mac OS X) را با مک اُ اس اشتباه نکنید.) مک اُ اس ده (Mac OS X) با اینکه متن باز است تجاری هم هست که این همان فرهنگ BSD است .(Darwin and OpenDarwin) مک اُ اس ده (Mac OS X) امن ترین سیستم عامل تجاری به حساب آمده و بزرگ‌ترین بخش دنیای یونیکس برای کاربران مکینتاش است.بیشتر سیستم‌عامل‌های فعلی بی‌ اس‌ دی به صورت متن‌باز، بدون هیچ هزینه‌ای و همچنین تحت پروانه بی‌اس‌دی قابل دانلود شدن هستند، به جز مک اواس ده و آی‌اواس. این سیستم‌ها عموماً از یک هسته یکپارچه برخوردار هستند، به جز دراگون‌فلی بی‌ اس‌ دی و اواس ده که یک هسته ترکیبیدارند. پروژه‌های بی‌ اس‌ دی متن‌باز عموماً هم هسته سیستم‌عامل و هم برنامه‌های فضای کاربری و کتابخانه‌هارا با هم و در یک مخزن کد منبع نگهداری و مدیریت می‌کنند.

اطلاعات تخصصی بیشتر:

مقایسه سیستم‌عامل‌های خانواده بی‌اس‌دی