برنامه VirtualBox که یک بسته کامل برای شبیه‌سازیِ انواعِ مختلف سیستم‌عامل‌ها محسوب می‌شود در مجموعه پورت های FreeBSD وجود دارد. از آنجا که تیم توسعه VirtualBox بسیار فعال بوده و نسخه‌های جدید آن مکرراً عرضه می‌شود، لازم است پورت های خود را قبل از نصب VirtualBox به روزرسانی کنید. نصب VirtualBox با دستورات زیر امکان‌پذیر است:

# cd /usr/ports/emulators/virtualbox-ose
# make install clean

با اجرای دستورات بالا، منویی باز شده و از شما خواسته می‌شود تا گزینه‌های دلخواه خود را برای کامپایل انتخاب کنید. یکی از گزینه‌های مفید که انتخاب آن پیشنهاد می‌شود، گزینه GuestAdditions است. این گزینه قابلیت‌های مفیدی را در سیستم‌عامل مهمان فراهم می‌کند. مثلاً می‌توانید از ماوس خود هم در سیستم میزبان و هم در سیستم مهمان به صورت مشترک استفاده کنید، بدون اینکه نیاز به فشردن کلید خاصی برای سوئیچ کردن بین این دو باشد. همچنین این گزینه باعث می‌شود تا رندر کردن تصاویر سریع تر صورت پذیرد (مخصوصاً برای سیستم‌عامل‌های Windows).

قبل از اجرای VirtualBox برای اولین بار، لازم است تنظیمات کوچکی را در سیستم خود اعمال کنید. با نصب VirtualBox یک ماژول برای هسته در مسیر /boot/modules ساخته می‌شود که باید در هسته بارگذاری شود. برای بارگذاری این ماژول از دستور زیر استفاده کنید:

# kldload vboxdrv

دستور بالا را باید همیشه بعد از راه‌اندازی مجدد سیستم اجرا کنید. چرا که راه‌اندازی مجدد، اثر آن را از بین می برد. برای اینکه این ماژول همیشه به صورت خودکار در هسته بارگذاری شود، می توانید خط زیر را به فایل /boot/loader.conf اضافه کنید:

vboxdrv_load="YES"

همچنین اگر می‌خواهید کارت شبکه مجازی خود را در حالت bridge یا host-only adapter قرار دهید، باید خط زیر را هم به فایل /boot/loader.conf اضافه کنید:

vboxnet_enable="YES"

یک گروه به نام vboxusers هم در سیستم ایجاد خواهد شد. تمام کاربرانی که قرار است به VirtualBox دسترسی داشته باشند، باید به عضویت این گروه درآیند. برای اینکه کاربری را به عضویت این گروه درآورید، می توانید از دستور pw استفاده کنید. به این صورت:

# pw groupmod vboxusers -m yourusername

در مرحله بعد، باید مجوزهای فایل /dev/vboxnetctl را تنظیم کنید. مجوزهای پیش فرض این فایل محدود است و اگر می‌خواهید از bridged networking استفاده کنید، باید مجوزهای این فایل را تغییر دهید. برای تغییر موقت این مجوزها از دستورات زیر استفاده کنید:

# chown root:vboxusers /dev/vboxnetctl
# chmod 0660 /dev/vboxnetctl

برای اینکه مجوزهای این فایل به صورت دائم تغییر یابند، خطوط زیر را به فایل /etc/devfs.conf اضافه کنید:

own     vboxnetctl root:vboxusers
perm    vboxnetctl 0660

حالا سیستم شما برای اجرای VirtualBox آماده است. برنامه VirtualBox را هم می توانید از طریق منوهای میزکار و هم از طریق خط فرمان اجرا کنید. برای اجرا از طریق خط فرمان به سادگی دستور زیر را اجرا کنید:

% VirtualBox

البته VirtualBox شما هنوز از USB پشتیبانی نمی‌کند. در نتیجه شما نمی‌توانید بر روی دستگاه‌های USB خود عمل خواندن/نوشتن انجام دهید. برای فعال کردن این قابلیت مراحل زیر را انجام دهید. انجام این مراحل نیازمند داشتن نسخه ۴٫۰٫۰ یا بالاتر از برنامه VirtualBox است.

برای خواندن/نوشتن در دستگاه های USB ، کاربران باید به عضویت گروه operator درآیند. دستور زیر کاربری به نام jerry را به این گروه ملحق می‌کند:

# pw groupmod operator -m jerry

سپس خطوط زیر را به فایل /etc/devfs.rules اضافه کنید. (اگر این فایل وجود ندارد، خودتان آن را بسازید)

[system=10]
add path 'usb/*' mode 0660 group operator

و این خط را هم به فایل /etc/rc.conf اضافه کنید:

devfs_system_ruleset="system"

حالا سرویس devfs را restart کنید:

# /etc/rc.d/devfs restart

با انجام این مراحل، سیستم‌عامل مهمان می‌تواند بر روی دستگاه های USB عمل خواندن/نوشتن انجام دهد.

دسترسی به CD\DVD

ماژول atapicam باید در هسته بارگذاری شود. بنابراین خط زیر را به فایل /boot/loader.conf اضافه کنید:

atapicam_load="YES"

همچنین سرویس HAL هم باید اجرا شود. خط زیر را به فایل /etc/rc.conf اضافه کنید:

hald_enable="YES"

و سپس HAL را اجرا کنید (اگر در حال اجرا نیست)

# /usr/local/etc/rc.d/hald start

برای اینکه کاربران بتوانند در VirtualBox از CD\DVD استفاده کنند، باید به فایل‌های /dev/cdN، /dev/xpt0 و /dev/passN دسترسی‌های لازم را داشته باشند. بنابراین خطوط زیر را به فایل‌های /etc/devfs.conf اضافه کنید:

perm cd0 0600
perm xpt0 0660
perm pass0 0660